הרעיון של מברג / בורג פיליפס- פשוט גאוני!

מי שעוד זוכר את הברגים עם חריץ, ומברג שטוח וכמה התעננו כשהחריץ נשחק, או כשהמברג לא התאים, או סתם החליק מתוך החריץ, שלא לדבר על להבריג בורג עם חריץ "שטוח" בעזרת מברגה חשמלית..... המרכוז כמעט בלתי אפשרי, והכלי מחליק החוצה מהבורג

שיטת פיליפס, הייתה פשוט הצלה!, פריצת דרך

  1. נפתרה בעיית המרכוז
  2. נוספו שטחים למגע ונשיאת העומס בין הכלי לבורג, להבטחת שלמות הראש והכלי.

אלא, שאליה וקוץ בה:

נזק בברג ומברג פיליפס

גם ראש בורג הפיליפס נטחן, וגם הבידים (הכלי) נשחקים.

ולא פעם אחת, היה זה כלי חדש לחלוטין, שלא הצליח לפתוח את הבורג, ואפילו טחן אותו.

איזו אכזבה!!

אז מה קורה פה?

רעיון כזה מבריק, אך אינו עובד?!

אז, הבה נעשה קצת סדר:

תחילה נפריד בין

  1. כשל בגלל איכות גרועה של הכלי. בעיקר הכלי, אך יכול להיות גם הבורג
  2. כשל בגלל אי התאמה בין הכלי לראש הבורג

ונפרט:

  1. כשל איכות

אם הכלי עשוי מחומר “חלש” (פלדה פשוטה במקום פלדה איכותית ומוקשה) או שמידות הייצור אינן תואמות את השרטוט של התקן (כן, יש תקן! אפילו ISO) אין להתפלא שהכלי יראה כמו זה שבתמונה לאחר שימוש קצר. ואם החריץ בראש הבורג עשוי אך אינו תואם את הדרישות בתקן (מידות אינן מדויקות):

או שלא תצליחו לשלב את הכלי, אפילו שהוא אמור להתאים,

או ש”יעלם” החריץ בגלל כניעת החומר של ראש הבורג.

הערה: הקצה של הכלי אמור להיות מפלדה מוקשה 54-58Rc.

  1. כשל של התאמה

או! כאן מתחיל הסיפור האמתי. כלומר: ההסתבכות.

קיימים מספר תקנים לברגים ממשפחת ה”Cross”.

נזכיר כרגע רק את הנפוצים יותר:

  1. ה”פיליפס” המקורי Phillips תקן אמריקאי או ISO
  2. ה”פיליפס היפני” (תקן JIS=Japanese Industrial Spec.)
  3. הפוזידרייב Pozidriv (ואחיו: סופדרייב Supadriv)

ותחילה ההבדל בין פיליפס ל JIS,

פיליפס או פיליפס יפני

פיליפס יפני או פיליפס

רואים שקצה המברג (כלי ההברגה) של הפיליפס, ארוך יותר, ולכן אם ננסה לפתוח או להדק בורג JIS בעזרת כלי פיליפס, רוב הסיכויים שנטחן את הראש.

בנוסף, לפיליפס יש רדיוס בין ארבע הכנפיים של הכלי וראש הבורג. ב JIS הפינות כמעט חדות.

ואצלנו בארץ, כשיש כל-כך הרבה רכבים יפנים, כדאי (לפחות) להיות מודעים להבדלים הקטנים.

איך נבדיל בין היפני לפיליפס?

בייק גרמלין טוען שלבורג היפני יש סימון. נקודה (נקודת חן):

סימון פיליפס יפני

ומה עם הפוזידרייב?

רגע, טרם סיימנו עם הפיליפס,

אז הנה עוד עובדה מעניינת: ראש בורג הפיליפס והכלי מתוכננים כך, שכשמומנט ההידוק מגיע לערך מחושב, המברג (הכלי) נרתע לאחור ומשחרר את הראש כדי להגן עליו מפני הידוק במומנט גדול מידי. זה קורה בגלל השיפועים של הצורה.

עד כמה זה עובד כמתוכנן? בהחלט דורש בדיקה.

ועכשיו ל”פוזי”

פיליפס מול פוזידרייב

לפוזידרייב יש “כנפונים” קטנים בין ארבע הצלעות הראשיות. וראש הבורג מסומן בארבעה חריצים שבין הצלעות. רואים עכשיו היטב את ההבדל שבין קצה המברג של הפוזידרייב והפיליפס (הצמד השמאלי).

הפוזידרייב אינו מתוכנן “לקפוץ” מהראש אם המומנט גדול מידי.

אם משהו מעוניין ביותר פרטים שיתקשר אתי או שיעיין בתקן ISO 8764-1:2004(E).

מצאתי באינטרנט שמברג פיליפס יכול לראש של פוזידרייב (קיימת סכנת ה”קפיצה” עם מומנט גדול ונזק לראש). פוזידרייב, אינו יכול על פיליפס (נזק לראש מובטח).

לפוזידרייב, אמרנו יש אח קטן. הסופדרייב:

פוזידרייב או סופרדרייב

היתרון של הסופדרייב שהוא מאפשר זווית קלה בין ציר הבורג לציר הכלי.

עד כאן, התמונה די ברורה.

אך כדי לסבך את העיניין, לכל סוג שמנינו, יש לפחות 4- 5 גדלים שונים, שגם הם דורשים היכרות ורגישות:

מידות לכלי פיליפס ופוזידרייב

כן, ולא ציינו, אך על הכלים (מברגים ובידים) צריך להיות מסומן PH# עבור פיליפס (ומספר המציין את הגודל), #PZ עבור פוזידרייב. על הברגים, הגודל של ראש הבורג (או הכלי) אינו מצויין. לשם כך, יש צורך להכיר את התקן. למשל:

תקן איזו 8764 עמ1

תקן איזו 8764 עמ2

נכון שעכשיו אתם יודעים איך להתאים את הגודל של הביד (כלי) לראש הבורג?

לסיכום:

  1. יש מספר תקנים לברגי “פיליפס” (Cross Head) 

  2. הסוגים העקרים הם ה”פיליפס המקורי” והפוזידריב. יתכן שברכב יפני תתקלו ב JIS

  3. כדאי להתאים את הכלי לבורג בזהירות ובתשומת לב

  4. מומלץ לרכוש כלים מבית טוב עם אחריות

 

 

עכשיו תורכם    

עד כאן הצגתי בפניכם את ההבדל בין ראש בורג פיליפס, ראש פוזידרייב וJIS. התעלמות מההבדלים עלולה לגרום לנזק רב. הבנו, כיצד יש לטפל בבעיה ושחשוב להתייחס אליה בעת התכנון ובשרטוט. עתה הבמה כולה שלכם. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם? על איזה מקרה כשל עקב חוסר תשומת לב בהגדרת ראש הבורג או הכלי, הייתם רוצים לספר לנו? אנא שתפו אותנו פה למטה, בתגובות, כדי שכולנו נלמד ונצמח ביחד.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים וקולגות. רוצים לקבל ממני עוד הרבה טיפים מועילים, עקרונות מנחים והדרכה מעשית בנושאים שונים ומגוונים בהנדסת מכונות? במיוחד בשבילכם כתבתי את מדריך הבזק “הנדסה בחקירה” ובו ניתוח עומק של 7 כשלי תכנון בסיסיים שהובילו לאסונות ענק. להורדת המדריך במתנה ממני ולגמרי בחינם – לוחצים כאן.

אודות משה קלמן

אינג' משה קלמן, בוגר לימודי הנדסת מכונות בטכניון במגמת אנרגיה, ובעל תואר שני במנהל עסקים, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מביא אתו ניסיון עשיר של כ-40 שנה בתחומי הנדסה שונים ומגוונים. את הניסיון העצום שצבר, יצק לתוך מגוון תכניות הדרכה למהנדסים בהתאמה לצורכי הארגון.

להורדה בחינם של מדריך הבזק "הנדסה בחקירה" שבו אסף דוגמאות של כשלים קטסטרופליים שנבעו מהזנחה של עקרונות הנדסיים בסיסים – לחצו על הקישור "כן, אני רוצה ללמוד מניסיונם של אחרים"

השארת תגובה