תכנון כלכלי: תכנון שיבטיח את כדאיות הפרויקט

מחיר הייצור עלול להפיל פרויקט! (ראו פרויקט הלביא)

כדי לתכנן חלק זול ופשוט, המתכנן צריך לעבוד קשה. נראה שקל יותר וטבעי יותר לתכנן מסובך ויקר מאשר לתכנן פשוט וזול.

תכננו ותכננו, חשבנו וחישבנו והצלחנו לעמוד בכל הדרישות, אך מה לעשות, החלק או החלקים יקרים מידי לייצור, ואנחנו צריכים לחזור ללוח השרטוט (היום זה כמובן המחשב…)- ולשפר! כמה שאנחנו, המתכננים, “אוהבים” את השלב הזה….כל החשק וההתלהבות מהפרויקט הנהדר יכול לדעוך ולהעלם….

נשמע מוכר? יש מתכנן שלא חווה את הרגע הזה? הרגע שכולם מתחילים להיכנס ללחץ ומודיעים לכם שעכשיו הכל תלוי בכם! (כאילו שלפני כן לא הכל היה תלוי בכם). במאמר שלפניכם, אני מציג שתי דוגמאות להוזלת עלויות הייצור ע”י שינוי קל בתכנון, ובנוסף, צרפתי רשימה, אבני דרך בחשיבה התכנונית, שכדאי לעבור עליה לפני שמורידים חלקים לייצור, כדי לחסוך עלויות מיותרות ולקצר זמני ייצור וכמובן אספקה.

בואו נצא לדרך.

טיפ מס’ 1: בחלקים המיועדים להרכבה בריתוך, לייצר הכנות להרכבה –כמו לגו

היום, משתמשים בחיתוך בלייזר בהכנה של חלקי פח לבנית קונסטרוקציות ריתוך.

אם נכין בחלקים, המיועדים לריתוך, בליטות ושקעים, כך שהמיקום ההדדי של החלקים יהיה חד משמעי. היתרונות של התכנון ברורים:

  • ההצבה של החלקים לקראת הריתוך מהירה, קלה ופשוטה
  • אין אפשרות לטעות במידות ההצבה
  • אין צורך למדוד בשעת ההצבה והנעילה בקלמרות
  • אין יותר צורך ב”פתיחת פיקים” לתיקון טעויות בהצבה או תזוזה של חלקים בעת התפישה ב”פיקים” והריתוך עצמו

 

והמחיר של התוספת בזמן תכנון וייצור- אפסי!

תשאלו את הרתך שלכם.

והנה דוגמא של הרכבה בריתוך עם הצבה כמו משחק לגו:

 

Lego Design For Welding
Lego Design For Welding

כמה פשוט, וכמה עוזר.

טיפ מס’ 2: פרוק חלק, שהוא מורכב לייצור, לחלקים פשוטים- אלמנטריים

את מפתח האומים המיוחד שלפננו, יש לבצע מהר ובזול:

One Piece Special Tool
One Piece Special Tool

איך נייצר את הכלי?

אפשרות ראשונה: בהדפסה תלת ממדית, פשוט לבצע כחלק אחד, אך החוזק והדיוק לא יתאימו למשימות הכלי.

אפשרות שניה: לבצע כחלק אחד בארוזיה, אך המחיר יהיה יקר,

ואפשר (אפשרות שלישית): לפצל את הכלי לגוף ולפינים. הגוף, עשוי מצילינדר חלול (צינור), והפינים הם חלקים סטנדרטיים מושחזים, קשים וחזקים, טיב שטח מעולה והמחיר- שקלים בודדים לפין!! כמה מתאים לנו!

Simplyfied Design
Simplyfied Design

ויתרון נוסף: אין ריכוז מאמצים בנקודת היציאה של הפינים מהגוף הצילינדרי (לו ייצרנו את המפתח כחלק אחד, אפילו באלקטרו ארוזיה, היה במקום זה ריכוז מאמצים!). רווח נקי! גם פישוט, גם זול, גם נוח לייצר וגם חזק יותר! גם, גם, גם וגם….

ולקינוח, הרשימה המובטחת:

טיפ מס’ 3: רשימת כללים פשוטים לתכנון כלכלי:

הנה מספר כללים פשוטים לתכנון כלכלי:

  • תכננו פשוט (KISS   (Keep It Simple Stupid יופי, קל להגיד…..

  • תנו מידות כך שדרישות המתכנן יבואו לידי ביטוי אך התחשבו בייצור- מה לעשות, דורש תרגול וניסיון

  • שחרורו טולרנסים לפי חוק הקליבר: מה שמודדים בקליבר, פשוט לייצור

  • חישובו על תהליך הייצור ובדיקות האיכות

  • דרישות טיב השטח בהתאם לתחום “הנוח” של תהליך העיבוד

  • בדקו את השרטוט לפני המעבר לייצור!! (ראה המאמר Check List לבדיקת השרטוט שבבלוג “לראות את הנולד”)

 

זכרו:

ככל שהפרויקט מתקדם יותר, השינויים עולים יותר.

לשנות שרטוט, לפני שהורדנו אותו לביצוע, עולה רק הזמן לבצע את השינוי בסוליד ובשרטוט,

אך אם יצרנו כבר סדרה אחת, ואנחנו מבצעים שינוי, העלויות הן הרבה יותר גבוהות (רק לדאוג שכל מי שאוחז בשרטוט, יש לו את הגרסה הנכונה…. ומה לעשות בחלקים הרזרביים שבמדף במחסן? לזרוק או להנציל…)

 

לסיכום

ברוב המקרים יש לפחות דרך אחת לחסוך בעלויות הייצור, במיוחד כשמדובר בעיבוד שבבי, ריתוך, חיתוך בלייזר וכיפוף.

כפי שאפשר ללמוד מהמאמר, כדאי לחשוב על דרך הייצור שהחלק אמור לעבור בה. כמובן, שאסור לוותר על הדרישות הפונקציונליות (זה התכנון שלכם) של החלק, וכדאי להיות מודע ולהכיר את צורות העיבוד והייצור הזמינות לכם.

עכשיו תורכם

עד כאן הצגתי בפניכם כללים לתכנון כלכלי,  שיכולים לחסוך לכם כסף וזמן ייצור. עתה הבמה כולה שלכם. מה תוכלו לתרום מניסיונכם? אילו כללים נוספים אתם יכולים להוסיף לרשימה. איזו דוגמא לפישוט והוזלת חלק הייתם מציעים מעבר לדוגמאות שהצגתי במאמר? אנא שתפו אותנו פה למטה, בתגובות, כדי שכולנו נלמד ונצמח ביחד.

הצעד הבא שלכם להצלחה

אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים וקולגות. רוצים לקבל ממני עוד הרבה טיפים מועילים, עקרונות מנחים והדרכה מעשית בנושאים שונים ומגוונים בהנדסת מכונות? במיוחד בשבילכם כתבתי את מדריך הבזק “הנדסה בחקירה” ובו ניתוח עומק של 7 כשלי תכנון בסיסיים שהובילו לאסונות ענק. להורדת המדריך במתנה ממני ולגמרי בחינם – לוחצים כאן.

 

 

אודות משה קלמן

אינג' משה קלמן, בוגר לימודי הנדסת מכונות בטכניון במגמת אנרגיה, ובעל תואר שני במנהל עסקים, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מביא אתו ניסיון עשיר של כ-40 שנה בתחומי הנדסה שונים ומגוונים. את הניסיון העצום שצבר, יצק לתוך מגוון תכניות הדרכה למהנדסים בהתאמה לצורכי הארגון.

להורדה בחינם של מדריך הבזק "הנדסה בחקירה" שבו אסף דוגמאות של כשלים קטסטרופליים שנבעו מהזנחה של עקרונות הנדסיים בסיסים – לחצו על הקישור "כן, אני רוצה ללמוד מניסיונם של אחרים"

השארת תגובה