BSP או NPT ?

אם אתה חי באירופה או ביפן, החיים די פשוטים (מבחינת ההברגות) כי אתה משתמש בשיטה המטרית ( ISO ) בד”כ.
אם אתה בריטי, אתה משתמש בשיטה האינטשית הבריטית.
אם אתה אמריקאי, אתה מכיר את השיטה האינטשית האמריקאית.
אבל אם אתה ישראלי, אתה מחוייב להכיר את כל השיטות, ולדעת מה ההבדלים ביניהן, כי אצלנו יש הכל…
וכשאתה מתעסק בהידראוליקה ו/או בפנאומטיקה, הבעיה גדולה שבעתיים.
ראשית, משום שאת הצינורות מסווגים לפי הקוטר, ודוקא באינטשים!
1/8, 1/4, 1/2, 3/4, 1, 1/4 1, 1/2 1, 3/4 1, 2, 1/2 2, 1/2 2, 3, 4, בד”כ.
ואם תיקח קליבר ותנסה למצוא קשר בין הקטרים של הצינור והמידה הרשומה עליו לא תמצא, גם אם תנסה את המידה הפנימית או החיצונית.

פשוט אין קשר!

וההברגות?
סלט!!
ובכן, ננסה, על קצה המזלג, קצת סדר.
יש לנו שתי מערכות של שיטות תבריגים אינטשיות, והן הנפוצות בצנרות (לאו דווקא הידראוליקה).
האחת בריטית.
השניה אמריקאית.
בכל אחת מהשיטות, יש הברגה קונית, והברגה ישרה:

BSPT -British Standard Pipe Taper

BSPP -British Standard Pipe Parallel

NPT -National Pipe Taper

NPS -National Pipe Straight

 

 

 

בשיטה הבריטית, הזוית בין השינים של התבריג היא 55 מעלות, והקצוות והשקע שבין הכריכות מעוגלים.
בשיטה האמריקאית, הזוית שבין כריכות התבריג היא 60 מעלות, והקצוות והשקע קטומים.

והקצוות נראים כך:

                                        

 

 

ועוד הבדל קטן בין התקנים הללו:

                                       

מספר הכריכות אינו תמיד זהה!!

ולשאלת המאה: באיזה תבריג משתמשים האינסטלטורים שבאים להתקין או לתקן צנרת מים אצלנו בבית?

לא מצאתי תקן ישראלי שמכתיב (אין זה אומר שאין תקן כזה!).  מתחקור של קולגות ומומחים שעוסקים בענף הצנרת והבנין, התשובה היא BSPT (תבריג קוני לצינורות לפי התקן הבריטי- כפי הנראה שריד מימי המנדט).

בפנאומטיקה: תלוי ביצרן ובספק. ויש גם תבריגים מטריים, כך שרצוי לבדוק.

בהדראוליקה: יש הכל ועוד כל מיני תקנים. בענף זה חייבים לבדוק כל תבריג לגופו, ולהזהר! ולהיזהר!! ולהיזהר!!! כי הלחצים גבוהים (יכולים לעבור אלף אטמוספרות!) ויתכן שמשהו כבר תיקן ושינה את הנקודה שאתם בודקים עכשיו (ושינה תבריג, כי אלו הכלים שהיו לו תחת היד). במיוחד כשמדובר בקצוות של צנרת.

המסקנה: אם אתה מעוניין באטימה טובה (במיוחד בלחצים גבוהים)
המנע מלהשתמש בתבריגים לפי תקן שונה, באותו החיבור!!

הצעד הבא שלכם להצלחה 

אם הגעתם עד לכאן ואהבתם,

 שתפו את המאמר עם חברים וקולגות. רוצים לקבל ממני עוד הרבה טיפים מועילים, עקרונות מנחים והדרכה מעשית בנושאי ברגים ותבריגים? במיוחד בשבילכם כתבתי את:

“7 הכללים למניעת כשל של חיבור ברגים”

ובו  7 כללים חשובים שיעזרו לכם למנוע את הכשל הבא בחיבור ברגים 

להורדת המדריך במתנה ממני וללא עלות – לוחצים כאן

רוצים לשאול עוד בנושאי הנדסת מכונות?

אתם מוזמנים לשאול שאלות בפורום בפייסבוק

מחשבה והנדסה בע”מ – פתרונות בהנדסת מכונות 

או לפנות אל

משה קלמן
מומחה לתכנון חלקי מכונות חכמים
moshe525@gmail.com
moshe-kelman.co.il
054-8079881

אודות משה קלמן

אינג' משה קלמן, בוגר לימודי הנדסת מכונות בטכניון במגמת אנרגיה, ובעל תואר שני במנהל עסקים, מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מביא אתו ניסיון עשיר של כ-40 שנה בתחומי הנדסה שונים ומגוונים. את הניסיון העצום שצבר, יצק לתוך מגוון תכניות הדרכה למהנדסים בהתאמה לצורכי הארגון.

להורדה בחינם של מדריך הבזק "הנדסה בחקירה" שבו אסף דוגמאות של כשלים קטסטרופליים שנבעו מהזנחה של עקרונות הנדסיים בסיסים – לחצו על הקישור "כן, אני רוצה ללמוד מניסיונם של אחרים"

8 תגובות

  1. מלכה טרבולסקי הגב

    מרשים ביותר!!!!

  2. גדי הגב

    הסבר יפה וממצא ובעיקר מועיל.
    תודה!

  3. צבי הגב

    בס”ד – תודה! בהיר!

  4. גבריאל בלסיאנו הגב

    מהמם ומרשים ללא ספק!
    תודה

  5. מיכאל הגב

    אכן ג’ונגל , עושה סדר מקווה שבעלי המקצוע והחניות ילמדו מהכתוב
    תודה

  6. שלמה הגב

    נהדר,סוף סוף אני יודע איזה בקים לבחור.

  7. תומר ספקטור הגב

    משה , תודה לך על המאמר הברור , עזרת לי מאוד !

  8. אבנר הגב

    תודה רבה!

השארת תגובה