אין ספק שהתרחשה נעילה הידרוסטטית אשר כיווצה את הטלטל וגרמה ליחס דחיסה נמוך ומכאן זיוף המנוע. 150 ק”מ הספיקו כדי לבנות שכבת פיח חדשה בראש הצילינדר ברוחב גדול משאר הצילינדרים, כי הבוכנה “הגיעה” פחות גבוה בצילינדר 6.
בעת הנעילה ההידרוסטטית, פין הבוכנה, של צילינדר 6, נשוא הכשל, נשאר מקביל לגל הארכובה ולכן התאפשרה נסיעה עם זיוף “בלבד” (בגלל יחס דחיסה נמוך בצילינדר 6) עד למוסך.
לא נמצאה שחיקה על הצילינדר הנ”ל. מה שמחזק את ההשערה שהפין נשאר מקביל לציר המנוע.
הטלטל עמד בעומס בעת הנסיעה עד למוסך ולא גרם לנזק כלשהוא למנוע.
השבר במנוע התרחש במוסך בעת בדיקה בעמידה ללא עומס.
כדי לגרום לשבר כזה בטלטל, היה צורך בכוח גדול, כמו זה הנוצר בנעילה הידרוסטטית.
ואכן, סביר להניח שהתרחשה נעילה הידרוסטטית נוספת במוסך.
קיימות מספר אפשרויות לחדירת נוזל לצילינדר במוסך והן:
- דלק שנשפך מהצנרת לתוך הצילינדר הפתוח ללא מזרק.
- הדלק שהצטבר בצילינדר ולא ניצת, עקב יחס דחיסה נמוך, גרם לנעילה הידוסטטית קשה אשר שברה את הטלטל. פגיעת הטלטל השבור בדפנות גרמה לשברים בגוף המנוע.
- המזרק “טפטף” (והכניס לצילינדר כמות גדולה של דלק).
אפשרות אחרת:
נוצרה נעילה הידרוסטטית שעיקמה את הטלטל, מכאן הזיוף במנוע.
המשך הנסיעה עד למוסך, פיתח את הנזק עוד יותר, ולרוע המזל, בזמן הבדיקות במוסך, התרחש השבר הסופי.
מאחר והשבר עבר שחיקה, קשה לנתח את מהות השבר בטלטל (התעייפות או כפיפה).
האפשרות השניה נראית כפחות סבירה בגלל הזמן הקצר יחסית (150 ק”מ ).
מעניין שלא שאלתם, עד כאן, מדוע קרתה הנעילה דווקא בצילינדר 6, ורק בצילינדר זה. הרי מים היו אמורים להיות בשפע, שיספיק לכולם? (הנהג הודה בחקירה שעבר בשלולית ואכן היה זה יום חורפי גשום).
התשובה נעוצה במבנה המנוע וסעפת היניקה, או שצילינדר זה נמוך יותר, או שפיתולי הסעפת גורמים למים, שנסחפים בזרם האויר, ל”היזרק” לאחד הקצוות של הסעפת, במקרה זה צילינדר 6.
מה זה בכלל נעילה הדרוסטטית (באנגלית HYDROLOCK)?
ובכן, אם נפח חלל השריפה, בעלית הבוכנה לעבר נקודה מתה עליונה, יהיה מלא בנוזל בלתי דחיס, תתקל הבוכנה ב”קיר” ולא תוכל לעלות יותר. הכוחות בגל הארכובה הלוחצים על הטלטל בסמוך לנקודה מתה עליונה יכולים לשאוף לאינסוף, ולכן הטלטל הוא הראשון שקורס.
וכמה נוזל צריך כדי לגרום לנעילה הידרוסטטית?
במנוע בעל 6 צילינדרים, בנפח של 3000 סמ”ק, קוטר בוכנה 83 מ”מ ומהלך 92 מ”מ (ויחס דחיסה 1:18 ) יספיקו 30 סמ”ק.
וכמה זה 30 סמ”ק?