חיבורי ההידראוליקה, הפניאומטיקה והחשמל, הם האחרונים בשרשרת התכנון, שהרי לפני התכנון, אין עדין מה לחבר!
אך כדאי לתת את הדעת ולחשוב על “הצנרות” לאורך כל התכנון. יגיע הרגע, ומשהו (או המתכנן בעצמו) חייב יהיה לתכנן את ה”קישורים”.
ללא החיבורים הללו, המערכת הנהדרת שתכננת לא תפעל!
אז כדי להקל על התכנון, הביצוע, ההרכבה, התפעול והתחזוקה,
כדאי לחשוב על החיבורים לאורך כל הדרך
להמחשה, מראה החיבורים בתחתית מנוע טורבופן של מטוס נוסעים:
צמות חשמל ורגשים, צנרת דלק, צנרת שמן בלחץ, צנרת שמן חוזר, צנרות ניקוז אוויר, צנרות הידראוליקה.
משהו צריך לתכנן את כל המקשרים הללו ולהעביר אותם היכן שהמתכנן השאיר מקום….
וכך נראה המנוע מחוץ לכנף:
בזמנו, כשלמדתי לתכנן במפעל לייצור מנועי סילון
וזה היה טרום עידן השרטוט הממוחשב
כשהסתיים התכנון המכני של מנוע חדש
יצרו אב טיפוס
ואז מחלקת “הצנרת” קבלו את המנוע עם תכנית עבודה
כלומר, איזה פתח צריך להתחבר לאן, איזה קוטר צינור, חומר וכו’
והם היו מייצרים את הצנרת על המנוע
מרכיבים, מסתבכים, מפרקים, מייצרים שוב…
עד שכל המקשרים התיישבו יפה במעטפת המנוע
ולא פעם, בהתאמה “אישית” ליעוד של המזמין
אחרי שהצנרת (וכל יתר המקשרים) קבלו אישור
פרקו
הורידו מידות
ויצרו שרטוטים
עבודה קשה ומפרכת…
היום קצת יותר קל…
אפשר לבצע בהדמיה ממוחשבת גם את שלב התכנון
אך עדין
רצוי שהמתכנן יביא בחשבון את המקשרים הללו
כי
קצת מחשבה מצד המתכנן בזמן ביצוע התכנון
יכולה להקל על חיי “הצנרים”
לדוגמא:
בתמונה נראים מעברים מוכנים מראש במבנה המכני כדי לאפשר העברת “צנרת” מהמעטפת אל האזור הפנימי של ציר המנוע.
מעברים שונים של כבלי חשמל וצנרת (שלא ברור מהתמונה מה עובר בתוכה)
עצם תכנון המעברים בתוך הכנפיים של המבנה הוא הקלה עצומה על “הצנרים” , אך גם קביעת מה נכנס באיזו כנף, מקל
שימו לב שלא בכל כנף עובר משהו, וגם הסדור של הכניסות יכול להקל על הרכבה או גישה או אפילו לקצר משמעותית אורך של “מקשר” ולחסוך מחיר או התנגדות במעברים.
דוגמא נוספת מכן הנסע (או נשא):
בתכנון כאן יש להביא בחשבון גם את ה”קיפול” לתוך גוף המטוס
עד היכן הצנרת יכולה להיות קשיחה
והיכן גמישה
ולפעמים יש לתכנן מתקני תמיכה מיוחדים ל”צנרת”
וכמובן, היכן הכניסה לבוכנת המעצור
היכן הכניסה למנוע ההידראולי והיכן היציאה
והיכן יושבים הרגשים השונים
לכל אחד מהגורמים הנ”ל השפעה על:
- התכנון
- ההרכבה
- התפעול
- התחזוקה
- אורך החיים של המערכות התלויות ב”מקשרים”
את הסודות הללו כבר ידעו אבותינו המתכננים הקדמונים:
שימו לב לא רק לצנרת הבהירה (הנחושת) אלא גם לכהה, הצנרת “הכבדה” יותר (החיצים האדומים)
ועוד פרט חשוב: הצינורות מכופפים כך, (ראה הצינור בין החיצים הצהובים) לא רק
כדי לעקוף עצמים בדרך, ולא רק לאסתטיקה, אלא בעקר כדי לייצר גמישות
בהרכבה.
כל מי שהתמודד פעם עם ההברגה של צינור קשיח שפורק, יודע שאם יש
סטייה זוויתית קלה בין המחבר והאום, החיבור התברגי קשה כקריעת ים סוף, אלא
אם הצינור מאפשר גמישות בכל הכיוונים
התכנון הנכון של הצנרת יביא לגמישות הרצויה
ומה אם הפרופיל של המקשר אינו “צינור” (עגול)?
אני שומע אתכם שואלים:
“היכן יש פרופיל שאינו עגול?”
אז הנה דוגמה לפרופיל עם חתך מלבני:
כל “כבליי החשמל” של הרדאר עובדים תחת תדר גבוה, והפרופיל האופטימלי של המוליכים הוא מלבני חלול:
תארו לעצמכם, כשהמטוס כבר מוכן, או הספינה, ואז מחליטים לצייד אותו ברדאר חדיש.
את כל ה”חיווט” צריך לעשות עכשיו, כשהכל כבר ממותקן, ואף אחד לא השאיר לך
מקום ל”חוט” שמן וגדול כזה שנמשך מתא הטייס ועד לזנב!!
ככה זה במציאות!
ואתם צריכים לראות את הפיתולים ושינויי הכיוונים שצריך לעשות עם המוליך הזה,
מבלי שישתנה החתך שלו בכיפופים!
הייתי שותף פעם לפרויקט שכזה…..
בשלב הזה ברכתי על ההיכרות עם טכנולוגית כיפוף הצינורות ללא עיוות החתך בכיפוף.
היה בזמנו רק יצרן אחד בארץ שהיה מועמד להתמודד עם האתגר: “כל כיפוף”
בא.ת. פתח תקווה (קריית אריה)
כיפוף צנרת שייך גם לפרויקטים ארציים ולא רק לתעופה
לפניכם דוגמא למערכת שנבנתה ללא תכנון של הובלת “המקשרים”
זהו קטע מקוו ייצור שלם
וכשצינור הידראולי כזה נקרע
הקוו נעצר ליום תיקון וניקוי השמן מסביב:
ועוד דוגמה ארצית. צנרת הידראולית על משאבת בטון:
אז אם אתם רוצים לעסוק, או מתעסקים בכיפופי צנרת ופרופילים,
כדאי להכיר את הטכנולוגיה
את האפשרויות
את המגבלות
היתרונות
והחסרונות
לסיכום:
כדאי לחשוב על “המקשרים” לסוגיהם כבר בזמן התכנון: מה גודלם, היכן יעברו, נקודות דפינה, נקודות התחברות, פונקציונליות, גישה לתחזוקה. אין אפשרות לרדת לפרטים הסופיים של תכנון “המקשרים” כשהמערכת המכנית טרם תוכננה, אך לחשוב על “המקשרים” כל זמן התכנון – זה אפשרי
“צינור” צר מידי יכול לגרום להפרעות בתפקוד המערכת
“צינור” גדול מידי מעלה מחיר וקשה להעבירו בפתחים צרים
“צינור” מתאים יתפקד טוב יותר וזול יותר
רצוי להכיר את טכנולוגית הכיפוף של צנרות ופרופילים