קבלת החלטות? אולי המטלה הכי מסובכת הכי קשה הכי מורכבת שנצבת בפני יצורים בעלי תבונה.
כמה החלטות נדרש מהנדס מכונות לקבל כל יום?
עם כזו כמות של החלטות, האם אפשר שלא לטעות?
מה מחיר הטעות?
מי האחראי לטעויות?
מי משלם עבור הטעויות הנ”ל?
קבלת החלטות? תזכירו לי באיזה סמסטר בדיוק נמצא השעור הזה?
המקום היחיד שאני מצליח לזכור שבו דברו בבירור על כלי לקבלת החלטות, היה בתואר שני למנהל עסקים, בשעור מימון. שם למדנו על שיטה לדרג כדאיות פרויקטים ( NPV Net Present Value), שהיא השיטה היחידה הנכונה לדרוג זה. (Capital Investment & Financial Decisions Levy/Sarnat). בהנדסה מכנית שמעתי על טבלה מורפולוגית ככלי לקבלת החלטות, רק אחרי שהתחלתי ללמד הנדסה בעצמי באקדמיה….
אם הנושא כל כך חשוב, אז מדוע אין נושא כזה במערכת הלימודים?
מדוע הנושא אינו מופיע בספרים? במאמרים?
והיכן בדיוק המהנדס שלנו נדרש להחלטות?
היכן בעצם לא??
לדוגמא, מהנדס אחזקה, הגיע בבקר למפעל, ומוצא על השולחן (רק) 3 תקלות חדשות: 3 מכונות ייצור עומדות!
מיד נצבות בפניו שורת שאלות שדורשות החלטות:
מה בדיוק הולכים לעשות והיכן?
מי הולך לעשות ומה?
מה קודם ומה יכול לחכות?
ונניח אפילו שהמהנדס יודע מה מהות התקלות, ויודע את מי לשלוח לאן, וכיצד לבצע את התיקונים. ונניח שאחת התקלות היא שבר בגלגלי השיניים כמוראה בצילום. השיניים נשחקו, ואין יותר מעבר תנועה ומומנט מציר לציר:
האפשרויות הן:
להזמין זוג גלגלי שיניים חדש ישירות מיצרן המכונה בחול. זמן אספקה: חודש. פרוק והרכבה: יומים.
אפשרות שניה: לנסות לייצר דחוף זוג גלגלי שיניים חלופי. אספקה תוך שבועיים. הסיכון הוא שהייצור לא יצליח משום שאין לנו שרטוט של החלקים הבלויים, ואין אפשרות להוריד את המידות מהבלויים (ראה המאמר על הגדרת מידות גלגלי שיניים). צריך לנחש חלק מהנתונים לייצור. אם נטעה, הזוג החדש עלול להרעיש, ולא לפעול כראוי.
אפשרות שלישית: לחפש חלקים משומשים בסוכנויות מכירת המכונות המשומשות ברחבי העולם. זמן אספקה בלתי מוגדר.
אפשרות רביעית: לרכוש מכונה משומשת חלופית. אספקה שבועיים. קליטה והתקנה שבועיים נוספים.
אפשרות חמישית: רכישת מכונה חדשה: אספקה שלושה חודשים.
המחירים עדין אינם ידועים.
הקו של המוצר- עומד. ועדין לא ברור מה הנזק ליום.
האם מצינו את כל האפשרויות?
ועוד לא דברנו על 2 התקלות האחרות.
וטרם דנו בכוח האדם שעומד לרשות מהנדס האחזקה, והיכולות של הצוות…
כמה החלטות צריך לקבל כאן?
כמה ידע נחוץ?
היכן למדנו לפתור את התרגיל הזה?
האם שיחת טלפון עם מהנדס בעל ותק וניסיון גדול מזה של גיבורנו, יכולה להועיל? להרגיע? לתת כיוון נוסף?
נקח דוגמה נוספת העומדת בפני מהנדס פתוח.
המשימה: לחבר גלגל כל שהוא לציר. יכול להיות גלגל תנופה, גלגל רצועה, גלגל שיניים, גלגל של רכב וכו’
יש עשרות ואולי מאות דרכים מוכרות ונפוצות, ואפשר להמציא אפשרויות נוספות.
כיצד מהנדס אמור להכיר את כל האפשרויות?
כיצד מהנדס אמור לבחור באחת מהן?
ואיך נדע שהבחירה היא האופטימלית?
אפילו אם יימצא Hand Book שיציג בפניו דוגמאות רבות, קרוב לוודאי שלא ימצא בצמוד סולם דרוג עם ציון של האפשרויות.
כיצד יחליט?
ניקח דוגמא פשוטה עוד יותר.
אמצעי אבטחה של ברגים.
הדרישה לאבטח חיבורי ברגים מפני התרופפות, ידועה ומוכרת גם בקרב הקהל הרחב.
ישנן שיטות ואמצעים רבים שאמורים למלא יעוד זה. כמעט כולם מתוקננים בתקנים ידועים ומקובלים.
כשמהנדס מכני, ניצב בפני קבלת ההחלטה באיזה אמצעי אבטחה לבחור, הוא נצרך לסולם מדרג של האמצעים. במילים אחרות, הוא נזקק לכלי עזר לקבלת החלטה. הסבר על כל שיטת אבטחה בפני עצמה, ואפילו תקן, איננו כלי לקבלת החלטה. צריך סולם ציונים לשיטות האבטחה.
למרבה הפלא, גם לנושא כל כך בסיסי, חיוני ויומיומי, אין כלי לקבלת החלטות.
אין אזכור באקדמיה, אין דרוג במדריכים השונים
שלא לדבר על אלמנטים מסובכים יותר.
מפתיע?
תבדקו.
תשאלו מהנדסים סביבכם.
ואם אתם מהנדסי מכניקה בעצמכם, ומקבלים החלטות על בסיס יומי, אתם יודעים את התשובה.
מה הפתרון?
והתשובה היא:
אימון
תרגול
רכישת ניסיון
יופי! נוסחה פשוטה.
רק
איך עושים זאת? והיכן?
אפשרות ראשונה: בעצמך
בארגון (במפעל) אחרי 30-40 פרויקטים, תתאמן, תתרגל תצבור ניסיון, תבנה לך כלים לקבלת החלטות. 3-4 פרויקטים בשנה… בעוד כעשר שנים תהיה מהנדס מומחה….
האפשרות השנייה: בקהילה שמקבלת כלים מוכנים לקבלת החלטות, בונה כלים ביחד וחולקת ידע.
בקהילה, יש אפשרות להאצת תהליך רכישת הניסיון ע”י שיתוף פעולה והנחיה מסודרת
אפשרות זו נקראת הצטרפות למועדון ההשראה למהנדסי מכניקה
ומה יש במועדון
- 2 פגישות אינטרנטית בחודש בהן מטפלים בנושאים הנדסים כגון: יסודות: מתן מידות וטולרנסים, קיבוע חלקים ומכלולים, מסוב, ברגים, שגמים, אטימה, ניתוח כוחות, בחירת חומרים וכו’. מערכות: מכלולים מכניים נפוצים, תמסורות לסוגיהן, עקרונות תכנון מערכות, חיבורים וקישור בין מכלולים, חיבורי ברגים, ניתוח כשלים הנדסיים ומניעתם, התכנון הכלכלי, ניהול פרויקט הנדסי ועוד. חומר שאין בספרי הלימוד.
- דיון בקבוצה סגורה: אתגרים הנדסיים שהחברים מעלים, גיבוש פתרון לאתגר/אירוע/כשל מחיי היומיום של מהנדסים, והפתעות.
- קבוצת ווטסאפ, להודעות ולהתייעצויות דחופות
- גישה להקלטות של כל הפגישות הקודמות
- קשר ישיר לייעוץ איתי
- חברי המועדון זוכים לקדימות והנחות בהרשמה לסדנאות, השתלמויות, ביקורים במפעלים (ועוד) שאקיים כחלק מפעילויותיי האחרות
הנה מה שכתב לי מהנדס עם ניסיון כששמע על הרעיון של הקמת המועדון:
“היי איש יקר
כמהנדס ותיק…נהנה מהכתבות ויכול רק להצטער שלא הכרתי אותך לפני שנים…הייתי חוסך קצת דמי לימוד
רעיון אתר-מעולה!!!”
וזה מה שאומרים המשתתפים במועדון:
“לאחר שהשלמתי את המפגש השישי בנושא מסבים אומר בלי שום ספק שהניסיון העשיר שלך מורגש בהעברת הידע וירידה לפרטים הכי קטנים שיש ועד ליישום של העקרונות בשטח, מעבר לידע העשיר אודה גם על הייעוץ האישי על כל נושא שרק פניתי אלייך, ההצטרפות למועדון תורמת המון להתפתחות ההנדסית והמקצועית והיא הכרחית למהנדסים בעיקר בתקופה הנוכחית שהדרישות לכל תפקיד נורא מאתגרות ומורכבות, ועל זה אומר תודה רבה!”
ועוד מהנדס משתתף:
“תודה רבה משה על היוזמה המדהימה של המועדון להשראה הנדסית, במסגרת התוכנית אני למדתי ולומד המון.
ובמיוחד, תודה על העזרה והתמיכה האישית, זה לא מובן מאליו בכלל ואני ממש מעריך אותך על כך!
אני מאחל לך שנה טובה, שנה של בריאות, הצלחה ושפע ברכה! שיתגשמו כל משאלות לבך לטובה ושנצליח ב”ה במסגרת המועדון לעלות ולהתפתח מקצועית.”
לארגונים המעוניינים לצרף למועדון קבוצה של מהנדסים, הצעה מיוחדת לסוף השנה.
אנא התקשרו אלי לפרטים
Moshe525@gmail.com
054-8079881
ליחידים המעוניינים להצטרף למועדון, אפשרות תפתח בשבוע שלאחר החנוכה:
יום ב’ 18/12/23 ועד יום ה’ 21/12/23 ב 23:00.
עקבו אחר הפרסומים
5 שאלות נשאלו בראש המאמר, ואם טרם גילית את התשובות אז הנה התמצית:
כמה החלטות נדרש מהנדס מכנות לקבל כל יום?
והתשובה היא: עשרות ואולי אף מאות. ועם כמות כזו של החלטות, וודאי הוא שתהיינה גם טעויות.
מה מחיר הטעות?
תמיד יותר גבוה ממה שמשערים
מי האחראי לטעויות?
תמיד המהנדס!
מי משלם עבור הטעויות הנ”ל?
הארגון/המעסיק
האם אפשר למנוע את כל הטעויות?
לא. אין אפשרות. אבל אפשר לצמצם את מספרן, ובכך להקטין עלויות ולקצר זמני פתוח או זמני השבתה של מכונות ייצור
לסיכום:
קבלת החלטות היא משימה קשה לכל אדם
מהנדסי מכניקה נדרשים לקבל עשרות ומאות החלטות מקצועיות ביום
עם כזו כמות של החלטות, יש סיכוי וסיכון לטעויות
תרגול ואמון בתעשייה מביאים לרכישת ניסיון שעוזר בקבלת ההחלטות הנכונות ללא “המצאת הגלגל כל פעם מחדש”
אימון ותרגול בתוך קהילה תומכת ובהנחיה מסודרת יכול להאיץ את תהליך רכישת הניסיון תוך מתן כלים ופתוח כלים לקבלת החלטות
הצטרפו למועדון ההשראה למהנדסי מכניקה
עכשיו תורכם
עד כאן הצגתי בפניכם את הקושי שבקבלת ההחלטות המקצועיות בכל מקצוע ובפרט במקצוע שלנו. קבלת ההחלטות דורשת ידע וניסיון שאפשר לרכוש אותם בעבודה עצמית בארגון, או להצטרף לקהילה שעושה זאת בקבוצה. עתה הבמה כולה שלכם. מה תוכלו להוסיף מניסיונכם? אנא שתפו אותנו פה למטה, בתגובות, כדי שכולנו נלמד ונצמח ביחד.
הצעד הבא שלכם להצלחה
הצטרפו למועדון ההשראה למהנדסי מכניקה
אהבתם? שתפו את המאמר עם חברים וקולגות.
אנא התקשרו אלי לפרטים
Moshe525@gmail.com
054-8079881